Zatímco zvířata se probouzejí bez budíku, člověk musí být nepatřičnou výjimkou. V souvislosti s ranním vstáváním vzniká až 70 procent veškerého stresu, který nás pomalu, ale poměrně důkladně posouvá směrem do té dřevěné truhly, co jí zrovna v lásce nemáme – do rakve. Je až s podivem, kam současná civilizace dospěla v souvislosti s ranním vstáváním.
budík v trávě.jpg
Ačkoliv si to většina z nás uvědomuje, stále se dopouštíme stejné chyby den co den. Nedbáme na to, abychom vstávali přirozeně, namísto toho se stresujeme, abychom přizpůsobili to nejcennější, co máme – své tělo a své zdraví nějakému nesmyslnému rituálu. A tak kdo si raději přispí, svůj život přizpůsobí sám sobě, kdo nevstává levou nohou, je ve značné výhodě.
Pochopitelně, že ve výjimečných případech to asi nepůjde, ale nemělo by jich být příliš. Některým lidem však vyhovuje styl ranních ptáčat a budí se velmi brzy přirozenou cestou. Zkrátka nepotřebují budík. Jak toho docílit?
budík a šálek.jpg

Orgánové hodiny

Většina obyvatel západního světa se bohužel velice nevhodně stravuje. Tito lidé vůbec nedbají svých tělesných potřeb a jsou otroky pochutin, namísto dostatečné výživy buněk. Právě změna stravy může způsobit návrat k přirozenému stavu věci: k respektování tzv. orgánových hodin. Že existují, snadno zjistíte např. při přeletu letadlem do jiného časového pásma. Představte si, že odlétáte z Frankfurtu do Anchorage na Aljašce, kde je časové pásmo posunuté téměř o polovinu dne. Odletíte v poledne, letadlo je na cestě 12 hodin, přiletíte v půlnoci frankfurtského času, ovšem na Aljašce je opět poledne. Máte tedy po dvanácti hodinách letu na místě příletu stejný čas, ale vaše biologické hodiny mají půlnoc. Rozhodně jim není po vůli courat po městě a ze všeho nejvíc toužíte zalehnout do postele.
Ranní vstávání byste především měli přizpůsobit svému biorytmu. Podle orgánových hodin je nejvíce aktivní tlusté střevo mezi pátou a sedmou hodinou ranní zimního času a v této době se tělo začíná probouzet spontánně samo, nutí vás odejít na toaletu, vyprázdnit se a chystat snídani. Pokud má vaše strava dostatek vlákniny, vyprazdňování je pravidelné a většinou v tuto denní dobu.
budíky a listí.jpg
Po sedmé hodině je nejvíce aktivní žaludek pro příjem největší dávky potravy, kterou optimálně využije slezina a slinivka a právě mezi 9. a 11. hodinou (pozor – stále mámena mysli zimní čas, ne letní). Největší útlum nastává po obědě, kdy je aktivní srdce a minimálně pracují játra, což způsobuje lehkou únavu, to proto, abychom využili té chvilky klidu k odpočinku a své srdce nepřetěžovali. Po 17. hodině jsou nejvíce aktivní ledviny a játra se nejlépe regenerují po 2. hodině ráno, kdy bychom měli ještě spát. Kdo je v tuto hodinu bdělý, rychleji stárne, protože svá játra neúměrně přetěžuje.